تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
خاور نیوز

صفحه ی نخست

ایمیل مدیر

صفحه خانگی

مشخصات مدیر

RSS

علاقمندی کردن

ذخیره کردن صفحه

منوی اصلی

صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
بزرگترین فروشگاه اینترنتی

خبرنامه



لينك باكس و بنر

پيام مديريت وبلاگ : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به سايت خاور نیوز خوش آمديد . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وبلاگ ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب وبلاگ ياري رسانيد . براي سريع تر رسيدن به مطلب مورد نظر از آرشيو موضوعي استفاده كنيد همچنين ميتونيد به آرشيو مراجعه كنيد. براي تبادل لينك , لوگو ,بنر يا آر اس اس از طريق نظرات به ما اطلاع دهيد .
تکنیک های بازنویسی محتوا
درباره :



آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه محتوا بنویسید؟ اغلب وقتی مقاله ای نوشته می شود، آن را کاملاً و کامل نوشته شده در نظر می گیرند و اکنون تغییر آن در نگاه اول دشوار به نظر می رسد. در مرحله بعد، شما را با چند تکنیک بازنویسی آشنا می کنیم که می توانید از آنها برای بازنویسی محتوای خود تا حد امکان به آسانی استفاده کنید.

استفاده از مترادف ها

سعی کنید بدون تغییر در روان و روان متن، مترادف ها را جایگزین کنید و همان مفهوم را در عبارت دیگری منتقل کنید.

شکل و ساختار کلمات و جملات را تغییر دهید

جدا از استفاده از مترادف ها، می توانید شکل و ساختار جملات و کلمات را نیز تغییر دهید. با استفاده از این تکنیک این امکان را دارید که معنی همان جمله را به عبارتی دیگر بیان کنید.

تغییر ساختار زبان

تغییر هر اقدامی که به محتوا آسیب نرساند را می توان نوعی بازنویسی در نظر گرفت.

تغییر اعداد و درصد

علاوه بر تغییر ساختارهای دستوری و ایجاد مترادف، می توانید اعداد و درصدها را به روش های دیگری نیز بیان کنید.

ترکیب کلمات را تغییر دهید

تا زمانی که معنی جملات را تحریف نکنید، می توانید موقعیت جمله را برای بازنویسی محتوا تغییر دهید، مثلاً فعل و فاعل یا معین و نامعین را تغییر دهید. همچنین استفاده همزمان از روش های فوق می تواند شما را به بازنویسی موفقی برساند.

5 نکته برای نوشتن مقاله برای وب سایت های دیگر

خوشتان بیاید یا نخواهید، بازنویسی محتوا بخشی از نوشتن محتوا است حتی اگر یک کپی رایتر با تجربه باشید، باز هم موضوعاتی وجود دارد که نمی دانید و باید برای نوشتن محتوا به سایت های دیگر مراجعه کنید. در چنین مواقعی باید سعی کنید مقاله خود کاملتر از مقاله منبع باشد و موضوعات بیشتری را پوشش دهد. هنگام بازنویسی مقالات از وب سایت های دیگر، خوب است به نکات زیر توجه کنید:

متن را به زبان خود بازنویسی کنید

قطعاً نمی خواهید مقالات خود را از سایت های دیگران کپی کنید! محتوای جعلی نه تنها اعتبار شما را به عنوان نویسنده کاهش می دهد، بلکه بر رتبه سایت شما نیز تأثیر منفی می گذارد. بنابراین یک یا چند مقاله در مورد موضوع مورد نظر خود در سایت های مختلف بخوانید و آنچه را که از آنها می آموزید به زبان خود بنویسید.

پاراگراف به پاراگراف را بازنویسی کنید

اگر می خواهید متن را کلمه به کلمه بازنویسی کنید، از کلماتی استفاده کنید که در متن اصلی ظاهر می شوند. ابتدا سعی کنید تمام بخش های مقاله را بخوانید و محتوای هر پاراگراف را که بررسی می کنید از دیدگاه خود بازنویسی کنید. این باعث می شود که مقاله نهایی 100٪ با مقاله منبع متفاوت باشد.

از چارچوب محتوای اصلی استفاده کنید

بازنویسی محتوا فقط به معنای ایده گرفتن نیست، بلکه به ما کمک می کند که برجسته شویم. برخی از افراد بازنویسی را سریع ترین راه برای نوشتن تمام محتوا می دانند، به خصوص اگر با چالش ایجاد محتوای جدید برای وب سایت خود مواجه شوند. روش دیگری که می توانید برای بازنویسی سریع محتوا از آن استفاده کنید، کپی کردن متن مقاله در صفحه Word خود است. این به شما کمک می کند به جای از دست دادن انسجام متن، ایده هایی برای پاراگراف بعدی داشته باشید. همچنین به شما این امکان را می دهد که اطمینان حاصل کنید که هیچ بخشی از محتوای اصلی را کپی نمی کنید. وقتی مطمئن شدید که محتوا متفاوت است، قسمت محتوای اصلی را که بازنویسی می کنید حذف کنید و به قسمت بعدی بروید.

از تغییر نترسید

به یاد داشته باشید که بازنویسی نباید خلاقیت شما را متوقف کند. اگر ایده های جدیدی دارید یا با چیزی در محتوای اصلی مخالف هستید، از ایجاد تغییرات نترسید. صدای خود را به گوش دیگران برسانید. درست است که شما در حال بازنویسی هستید، اما فقط باید از کل مقاله اصلی الهام بگیرید. لازم نیست به کالای اصلی بچسبید مگر اینکه مشتری از شما بخواهد.

بیشتر به محتوای خود اضافه کنید

در نهایت، اگر نگران هستید که مقاله شما به دلایلی از محتوای اصلی ویرایش شده است، به دنبال راه هایی برای افزودن محتوای بیشتر و تبدیل مقاله خود باشید. همیشه کارهای بیشتری می توانید انجام دهید تا به محتوای خود اضافه کنید و مقاله خود را بهتر از نمونه های مشابه کنید. نکات و ایده‌های خود را اضافه کنید و راه‌هایی بیابید تا مطمئن شوید کارتان فقط یک بازنویسی نیست. وقتی مقاله ای بهتر و کاملتر از مقاله اصلی می نویسید، محتوای عالی تولید کرده اید.

 

برچسب : ,
نوشته شده در دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 توسط خاور نیوز | لينك ثابت
وسواس چیست؟ انواع وسواس‌های فکری و عملی و درمان آن‌ها
درباره :

 

وسواس چیست؟ انواع وسواس‌های فکری و عملی و درمان آن‌ها وسواس یک وضعیت روانی است که با افکار تکراری و ناخودآگاه همراه است و می‌تواند به‌شدت زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت روانی که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند، می‌تواند بر ارتباطات اجتماعی، عملکرد شغلی فرد و کیفیت زندگی او تأثیر بگذارد. وسواس فکری، ایده‌ها یا تکانه‌های مداوم و اغلب مزاحم هستند. اکثر مردم می‌دانند که وسواس‌هایشان بیش‌ازحد است؛ اما نمی‌توانند آن‌ها را کنترل کنند یا دست‌کم این‌طور فکر می‌کنند که توانایی کنترل آن‌ها را ندارند. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید. از آنجایی که این اخلال‌ها ناخواسته و آزاردهنده هستند، معمولاً باعث اضطراب می‌شوند. این مقاله در مورد وسواس، از جمله انواع، علل، روش‌های مقابله و گزینه‌های درمانی بحث خواهیم کرد. با ما همره باشید.

وسواس چیست؟

وسواس یک وضعیت ذهنی است که با تکرار فکرهای ناخواسته و نگران‌کننده همراه است که به افراد احساس استرس و ناامنی می‌دهد. OCD ممکن است در افراد به‌صورت فکری یا عملی ظاهر شود. وسواس فکری افکار، تصاویر و تکانه‌هایی هستند که به‌صورت مرتب، خارج از کنترل و علی‌رغم میل باطنی در ذهن فرد تکرار می‌شوند. به‌عنوان مثال حالتی را تصور کنید که فرد مدام فکر می‌کند دستانش آلوده است و برای رفع آلودگی، آن‌ها را مدام می‌شوید. وسواس فکری، اصرار یا تصاویر ذهنی مکرر است که مزاحم و ناخواسته هستند. OCD فرد را بسیار مضطرب می‌کند و فرد برای تسکین این اضطراب، به اجبار کارهایی را انجام می‌دهد. اجبارها تشریفات یا رفتارهایی هستند که به‌طور موقت ناراحتی فرد را در مورد یک حرکت یا فکر ناخواسته خنثی می‌کنند. افراد مبتلا به OCD ممکن است وسواس، اجبار یا هر دو را داشته باشند. اکثر مردم درجاتی از علائم وسواسی مانند افکار مزاحم را در مقطعی از زندگی خود تجربه می‌کنند. افکار مکرر و ناخواسته به‌ویژه در مواقع استرس رایج هستند. با این حال، اکثر افرادی که گاه‌به‌گاه افکار مزاحم دارند، دچار OCD نمی‌شوند. افراد مبتلا با انجام یک عمل خاص، مانند شستن دست‌ها، چک کردن (درها، قفل‌ها، اجاق‌ها و غیره)، شمردن یا پرسیدن سؤالات تکراری، به دنبال کاهش تنش درونی خود هستند. وسواس‌ها معمولاً در کنار موضوعات خاص اضطراب‌آور، مانند ترس از آسیب، بیماری و بدشانسی و همچنین چیزهای نامناسب یا اشتباه قرار می‌گیرند. همه وسواس‌ها می‌توانند باعث ناراحتی عاطفی قابل توجهی شوند، عزت‌نفس شما را کاهش دهند و در توانایی شما برای عملکرد عادی در روابط، کار یا مدرسه اختلال ایجاد کنند.

ریشه وسواس چیست؟

وسواس‌ها معمولاً هیچ دلیل ریشه‌ای واحدی ندارند و ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی هستند:

  • ژنتیک: طبق مطالعات، حدود ۴۵ تا ۶۵ درصد از علائم OCD را می‌توان به عوامل ژنتیکی نسبت داد.
  • تروما: تجربه تروما، مانند سوء‌استفاده یا خیانت، یک عامل خطر مهم برای OCD است. علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به OCD دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) هستند.
  • تربیت والدین: والدینی که مضطرب هستند یا خودشان OCD دارند، حالات خود را تا حدی از طریق ژنتیک و تا حدی از طریق محیط خانه و رفتارهایشان به فرزندان خود منتقل کنند.
  • استرس: مطالعات نشان می‌دهد که رویدادهای استرس‌زای زندگی، به‌ویژه در دوران کودکی، اغلب نقش مهمی در ایجاد OCD دارند.

ریشه وسواس چیست؟

  • ناهنجاری‌های مغزی: مطالعات تصویربرداری انجام‌شده بر روی افراد مبتلا به OCD، بیش فعالی را در مناطقی از مغز که در کنترل تکانه، تنظیم هیجانی و تصمیم‌گیری دخیل هستند، نشان داده است.
  • سایر شرایط: تخمین زده می‌شود ۶۹ درصد از افراد مبتلا به OCD یک یا چند بیماری همراه (همزیستی) شامل شرایط سلامت روانی، مانند اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اختلال افسردگی اساسی (MDD) و اختلالات تیک مانند سندرم تورت (TS) دارند.

شدت وسواس

میزان گرایش فرد به افکار یا اعمال وسواسی متفاوت است. اگر شخص ساعات زیادی از زمان خود را به افکار یا اعمال وسواسی اختصاص دهد، به OCD فکری یا عملی شدید دچار است. به‌عنوان مثال، اگر کسی بیش از ۲ ساعت برای حمام رفتن صرف کند، احتمالاً درگیر OCD شدید است. معیار شدت وسواس فکری، میزان اختلالی است که وسواس در زندگی روزمره افراد ایجاد کرده است.

انواع وسواس

انواع OCD در حالت کلی به دو دسته بزرگ فکری و عملی تقسیم می‌شوند. برای آشنایی بیشتر و بهتر با انواع OCD، در ادامه با مثال‌هایی برای این نوع رفتارها آشنا خواهیم شد:

OCD‌های فکری شایع

در ادامه به برخی از وسواس‌های فکری شایع پرداخته شده است:

۱. وسواس آلودگی و وسواس نجس و پاکی

  • مایعات بدن (مثل: ادرار و مدفوع): فرد در این حالت مدام نگران است که با مایعات بدن خود یا دیگران آلوده شود. این حالت به OCD آلودگی معروف است.
  • میکروب/ بیماری (مثل: ایدز، سرطان و …): نگرانی مفرط از انتقال بیماری‌ها یا ایدز از طریق تماس با اشیاء یا افراد.

۲. نگرانی درباره از دست دادن کنترل خود

  • ترس از آسیب زدن به خود و دیگران: فرد در این حالت می‌ترسد که به دلیل یک اقدام غیرقابل پیش‌بینی، به خود یا دیگران آسیب بزند.
  • ترس از آمدن تصاویر وحشتناک و خشن به ذهن: نگرانی از اینکه افکار ترسناک یا خشن به ذهن آمده و امکان عمل به آن‌ها را داشته باشند.
  • ترس از توهین کردن و زدن حرف‌های رکیک در جمع: فرد در این حالت مدام نگران است که در جمع توهین کند یا حرف‌های نامناسب بزند.
  • ترس از دزدیدن اشیاء: نگرانی از دست دادن کنترل بر اشیاء شخصی و ترس از دزدیده شدن آن‌ها.

۳. نگرانی درباره آسیب زدن به دیگران

  • ترس از مسئول بودن برای رخ دادن اتفاقات بد: نگرانی از اینکه فرد به دلیل اقدامات یا تصمیمات خود باعث وقوع اتفاقات ناخواسته شود.
  • ترس از آسیب زدن به کسی به‌دلیل بی‌احتیاطی

۴. وسواس‌های مرتبط با کمال‌گرایی

  • OCD تقارن: فرد در این حالت درگیر وسواس ترتیب و تقارن شی‌ءها در محیط خود است.
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری برای نگه داشتن اشیاء یا دور انداختن آن‌ها
  • ترس از گم کردن چیزهای مهم

۵. وسواس جنسی

  • افکار یا تصاویر جنسی ممنوع: افراد ممکن است از افکار یا تصاویر جنسی خود نگران شوند و این موضوع به‌عنوان OCD جنسی شناخته می‌شود.
  • افکار یا تخیلات جنسی درباره دیگران
  • افکار آزاردهنده در مورد رفتار خشونت‌آمیز جنسی با دیگران: نگرانی از اینکه به دیگران آسیب جنسی وارد کنند.

انواع وسواس
 

۶. وسواس‌های مذهبی

  • نگرانی در مورد زیر سؤال بردن خدا یا توهین به مقدسات

۷. وسواس‌های دیگر

  • نگرانی بیش از حد در مورد درست و غلط بودن امور اخلاقی: نگرانی از اینکه اقدامات و افکارشان با اصول اخلاقی درست مطابقت دارد یا خیر.
  • افکار بدبینانه در مورد خوش‌شانسی یا بدشانسی اعداد و رنگ‌های خاص
  • OCD موفقیت: فرد در این حالت مدام خود را تحت فشار قرار می‌دهد تا حتماً موفق شود و با شکست، به‌شدت ناامید می‌شود.

وسواس‌های عملی شایع

این نوع اختلال به انجام عملیات خاص یا افکاری منجر می‌شود که افراد برای کاهش اضطراب خود دست به انجام آن‌ها می‌زنند. در زیر، با انواع OCD عملی رایج آشنا می‌شوید:

۱. وسواس شستشو

  • شستن دست‌ها بیش‌ازحد معمول یا با روش خاص (مثلاً ۱۰ بار).
  • طولانی‌کردن فعالیت‌هایی مانند دوش گرفتن، مسواک زدن یا دستشویی رفتن به دلیل قوانین خاصی که برای انجام آن‌ها، از سوی خود فرد تعیین شده است.

۲. وسواس چک کردن

  • چک کردن مداوم برای اطمینان از عدم وارد آمدن آسیب به دیگران یا عدم وقوع اتفاقات بد.
  • چک کردن اینکه هیچ اشتباهی انجام نشده باشد.

۳. وسواس تکرار

  • تکرار فعالیت‌های روزمره.
  • تکرار حرکات بدنی مثل ضربه‌زدن با انگشت یا چشمک‌زدن.

۴. وسواس‌های عملی ذهنی

  • مرور ذهنی وقایع به‌منظور جلوگیری از وقوع آسیب.
  • دعاکردن برای جلوگیری از آسیب دیدن خود یا دیگران.

۵. وسواس‌های عملی دیگر

  • سؤال پرسیدن مداوم برای اطمینان‌گیری از دیگران.
  • OCD نظم و ترتیب: فرد در این حالت به‌صورت دائم در حال تمیز کردن و قرار دادن وسایل در جای مخصوص خود است. حرکت دادن جزئی و ناچیز وسایل و نامرتب‌بودن، این افراد را بسیار ناراحت، مضطرب، عصبی و حتی پرخاشگر می‌کند.

تست وسواس فکری

تست وسواس فکری برای تشخیص OCD توسط متخصصان حوزه روان‌شناسی یا روان‌پزشکی اجرا می‌شود. این تست‌ها معمولاً به‌صورت مصاحبه، پرسشنامه‌ها یا مشاهده رفتارها صورت می‌گیرند. در ادامه شما را با یک سری سؤالات نمونه وسواس فکری مورد استفاده در این اختلال، آشنا می‌کنیم: ۱. آیا شما افکار تکراری دارید که نمی‌توانید از ذهن خود دور کنید؟ ۲. آیا افکار شما به‌شدت ناخوشایند و اضطراب‌آور هستند؟ ۳. آیا احساس می‌کنید که باید به‌صورت مکرر برخی از اعمال را انجام دهید تا از افکار ناخوشایند خود خلاص شوید؟   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟ ۴. آیا احساس می‌کنید که اگر اعمال خاصی را انجام ندهید، چیزی بدی اتفاق می‌افتد؟ ۵. آیا افکار شما به‌شدت واقع‌گرا یا بیش‌ازحد نگران‌کننده هستند؟ ۶. آیا افکار شما به‌صورت پیوسته و مداوم در ذهن شما حضور دارند و نمی‌توانید از آن‌ها دوری کنید؟ ۷. آیا احساس می‌کنید که اعمال خود را به‌دلیل وسواس فکری انجام می‌دهید؟ ۸. آیا وسواس فکری بر کیفیت زندگی روزمره شما تأثیر گذاشته است؟ همچنین تست‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که درصد و سطح OCD شما را با انجام دادن آزمون‌ها و پرسیدن سؤالاتی، اندازه می‌گیرند.

درمان وسواس فکری

درمان OCD معمولاً شامل ترکیب مداخلات روان‌پزشکی و روان‌شناختی است. در زیر توضیحاتی در مورد رویکردهای مختلف درمان وسواس فکری آورده شده است:

درمان وسواس فکری

درمان وسواس عملی

ممکن است احساس کنید که وسواس‌ها از کنترل شما خارج هستند؛ اما راه‌های زیادی برای مقابله با این حالات وجود دارد:

  • گروه‌های حمایتی: شرکت در گروه‌های حمایت از همتایان برای افراد مبتلا به OCD یا افکار مزاحم می‌تواند به شما کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید. شرکت در گروه‌های حمایتی با افرادی که با مشکلات مشابه روبرو هستند، امکان تبادل تجربیات و پشتیبانی را فراهم می‌کند.
  • پرهیز از مواد مخدر و الکل: بسیاری از افراد مبتلا به OCD دارای اختلال مصرف مواد (SUD) نیز هستند. اگر مبتلا به OCD هستید، بهتر است مصرف مواد مخدر و الکل را تا حد امکان محدود کنید.
  • عادات خواب خوب را تمرین کنید: بی‌خوابی اغلب افکار مزاحم را تشدید می‌کند. برای بهبود کیفیت خواب، عادات خواب سالم مانند رفتن به رختخواب هر شب و خاموش کردن تلفن خود را یک ساعت قبل از خواب انجام دهید.
  • به‌طور منظم ورزش کنید: فعال ماندن به شما کمک می‌کند انرژی اضافی را بسوزانید و ذهن خود را از وسواس‌ها رهایی دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش منظم و حرفه‌ای حتی می‌تواند شدت علائم OCD را کاهش دهد.
  • از یک برنامه خودیاری استفاده کنید: از کتاب‌های کار و تمرین‌های آنلاین گرفته تا برنامه‌های تلفن هوشمند، ابزارهای خودیاری زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای نظارت بر الگوهای فکری وسواسی خود استفاده کنید.
  • تمرکز حواس را تمرین کنید: ذهن آگاهی و تکنیک‌های ذهن-بدن، مانند یوگا و مدیتیشن، می‌توانند به شما در تمرکز و تسلط بیشتر بر حواس، کمک کنند.
  • استرس را مدیریت کنید: استرس مزمن می‌تواند افکار را تحریک یا آن‌ها را بدتر کند. اگر مستعد تفکر وسواسی هستید، مهم است که استرس خود را مدیریت کنید.

درمان قطعی وسواس

در ادامه با روش‌های درمان قطعی این اختلال آشنا می‌شویم:

درمان رفتاری-شناختی (CBT)

ابتدا فرد با کمک تخصصی تری‌ترها و روان‌شناسان، وسواس‌ها و افکار تکراری خود را شناسایی و توصیف می‌کند. سپس افراد آموزش می‌بینند چگونه با افکار تکراری برخورد کرده و از آن‌ها دور شوند.

درمان الکتروکنولوژیک

استفاده از تکنولوژی‌های الکترونیکی مانند تحریک مغناطیسی تکراری (rTMS) به‌عنوان یکی از روش‌های جدید درمان OCD مطرح است.

مشاوره روان‌پزشکی

جلسات مشاوره و پشتیبانی از روان‌پزشکان و روان‌شناسان می‌تواند به فرد کمک کند تا با چالش‌های ذهنی خود بهتر کنار بیاید.

دارو

مصرف داروهای ضدافسردگی یا ضداضطراب در برخی موارد می‌تواند به کنترل نشانه‌های OCD کمک کند. دسته‌ای از داروهای شناخته‌شده به‌عنوان مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) که معمولاً برای درمان افسردگی استفاده می‌شوند، می‌توانند در درمان OCD نیز مؤثر باشند. دوز SSRI مورد استفاده برای درمان OCD اغلب بالاتر از دوز مورد استفاده برای درمان افسردگی است. طول درمان معمولاً شش تا دوازده هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا نتایج کاملاً قابل مشاهده باشد. بیماران با علائم OCD خفیف تا متوسط بسته به ترجیح بیمار و توانایی‌های شناختی و سطح بینش وی، معمولاً با CBT یا دارو درمان می‌شوند. بهترین درمان OCD ترکیبی از CBT و SSRI است، به‌خصوص اگر علائم OCD شدید باشد.

درمان جراحی مغز و اعصاب

درمان جراحی مغز و اعصاب
  برخی از مطالعات نشان می‌دهند که روش جراحی کپسولوتومی‌شکمی‌گاما، می‌تواند برای بیمارانی که به درمان‌های معمولی پاسخ نمی‌دهند و آسیب‌دیده‌اند، مؤثر باشد. این روش به‌دلیل تهاجمی‌بودن، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش با تحریک عمیق عصبی به کمک یک دستگاه کاشته‌شده در مغز انجام می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفهوم وسواس و انواع آن آشنا کنیم. اگر هر یک علائم بالا را در رفتارها و افکار فرد مشاهده می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر وی را با روش‌های ذکرشده، تحت درمان قرار دهید تا نتایج بهتری حاصل شود.

برچسب : ,
نوشته شده در جمعه 21 ارديبهشت 1403 توسط خاور نیوز | لينك ثابت
آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری
درباره :

 

آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری

 

آزمایش مایع مغزی نخاعی چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بیشتر درباره آزمایش مایع مغزی نخاعی (آزمایش LP یا (Lumbar Puncture که اصطلاحی رایج در پزشکی است، بدانید. اگر می‌خواهید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه شوید، می‌توانید درباره موضوعات زیر اطلاعات کسب کنید:

  • آزمایش مایع نخاعی چیست و چه کاربردی دارد؟
  • آزمایش مایع نخاعی چگونه برای ام اس انجام می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی نوزاد با روش بزرگسالان یکسان است؟
  • آزمایش مایع نخاعی چطور تفسیر می‌شود؟
  • آزمایش مایع نخاعی چه خطراتی دارد؟

اما قبل از همه باید بدانیم که مایع مغزی نخاعی چیست؟

مایع مغزی نخاعی و LP چیست؟

مایع مغزی نخاعی (Cerebrospinal fluid) یک مایع شفاف و بی‌رنگ است که در بافتی که مغز و نخاع را در تمام مهره داران محصور می‌کند، دیده می‌شود. این مایع توسط سلول‌های اپاندیمی تخصصی (ependymal cells) که در شبکه مشیمیه بطن‌های مغز قرار دارند، ساخته می‌شود و در پرده‌ی عنکبوتیه (arachnoid granulations) به جریان خون بازمی‌گردد. مقدار مایع مغزی نخاعی در هر لحظه حدود ۱۲۵ میلی‌لیتر است و هر روز تقریباً ۵۰۰ میلی‌لیتر از آن تولید می‌شود. این مایع نقش یک محافظ، کوسن یا بافر را ایفا می‌کند و مغز را در داخل جمجمه از آسیب‌های مکانیکی و عفونی می‌رهاند. همچنین این مایع در تنظیم خودکار جریان خون مغزی عملکرد مهمی دارد..

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟

آزمایش مایع نخاع برای چیست؟
یکی از دلایلی که ممکن است بخواهید آزمایش مایع نخاعی انجام دهید این است که برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را تشخیص دهید. آزمایش مایع نخاعی (که همچنین با نام‌های LP یا پیونکسیون کمری شناخته می‌شود) یک روش است که در آن یک سوزن از فضای بین دو مهره کمر عبور می‌کند و مقداری از مایع نخاعی را جمع‌آوری می‌کند. مایع نخاعی مایعی است که مغز و نخاع را محصور کرده و از آن‌ها محافظت می‌کند. آزمایش مایع نخاعی می‌تواند به شناسایی عفونت‌های شدید مثل مننژیت، اختلالات عصبی مانند سندرم گیلن باره و مولتیپل اسکلروزیس، خونریزی یا سرطان در مغز یا نخاع کمک کند. گاهی اوقات از سوراخ کمری برای وارد کردن داروهای بیهوشی یا شیمی‌درمانی به مایع نخاعی نیز استفاده می‌شود.

آب نخاع برای چه مواردی کشیده می‌شود؟

آزمایش مایع نخاعی می‌تواند برای اهداف مختلفی انجام شود، مانند:

  • کشف عفونت، التهاب یا بیماری در مایع نخاعی
  • سنجش فشار مایع نخاعی
  • وارد کردن دارو‌های بیهوشی، شیمی‌درمانی یا دیگر دارو‌ها به مایع نخاعی
  • وارد کردن رنگ یا ماده رادیواکتیو به مایع نخاعی برای تهیه تصاویر رادیولوژیک از جریان مایع

با استفاده از آزمایش مایع نخاعی می‌توان برخی از بیماری‌های مربوط به مغز و نخاع را شناسایی کرد، مثل:

  • عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی که مننژیت، انسفالیت یا سیفلیس ایجاد می‌کنند
  • خونریزی در فضای اطراف مغز که خونریزی زیر اکنوئیدی نام دارد
  • سرطان‌هایی که مغز یا نخاع را تحت تأثیر قرار می‌دهند
  • شرایط التهابی در سیستم عصبی
  • شرایط عصبی که سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کنند
  • بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟

آزمایش مایع نخاعی چه عوارضی به همراه دارد؟
آزمایش مایع نخاعی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد، مانند: سردرد: حدود ۲۵ درصد از افرادی که آزمایش مایع نخاعی (پونکسیون کمری) انجام می‌دهند، پس از آن به خاطر نشت مایع به بافت‌های اطراف، سردرد می‌گیرند. سردرد معمولاً چند ساعت تا دو روز بعد از آزمایش شروع می‌شود و ممکن است با تهوع، استفراغ و سرگیجه همراه باشد. معمولاً سردرد زمانی که نشسته یا ایستاده هستید بیشتر می‌شود و زمانی که دراز می‌کشید کمتر می‌شود و ممکن است چند ساعت تا یک هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. درد یا ناراحتی کمر: ممکن است پس از آزمایش، کمرتان درد بکشد یا حساس بشود. درد ممکن است به پشت پاهاتان هم پخش شود. خون‌ریزی: خون‌ریزی ممکن است در نزدیکی محل سوراخ یا گاهی اوقات در فضای اپیدورال (epidural space) اتفاق بیفتد. فتق ساقه‌ی مغز: اگر فشار داخل جمجمه شما به خاطر تومور مغزی یا چیز دیگری زیاد باشد، ممکن است پس از برداشتن مایع نخاعی، ساقه‌ی مغز شما فشار بخورد و فتق بدهد. (Brainstem herniation) این یک عارضه‌ی خطرناک است که می‌تواند منجر به مرگ شود. برای پیشگیری از این مشکل، معمولاً قبل از آزمایش مایع نخاعی، اسکن CT یا MRI از مغز شما گرفته می‌شود تا ببینند آیا چیزی فشار داخل جمجمه شما را زیاد کرده است یا نه.

روش انجام آزمایش مایع نخاعی

روش انجام آزمایش مایع نخاعی
آزمایش مایع نخاعی یک روش شناخته شده برای بررسی وضعیت سیستم عصبی است. این آزمایش شامل جمع‌آوری مایعی است که در فضای بین مهره‌های ستون فقرات جریان دارد. برای انجام این آزمایش، مراحل زیر را باید طی کرد:

  • قبل از آزمایش

بیمار باید لباس استریلی که توسط بیمارستان فراهم می‌شود را بپوشد. بیمار می‌تواند در یکی از دو حالت زیر قرار بگیرد:

  • به پهلو دراز کشیده و زانوها را به سینه خود نزدیک کند.
  • نشسته و به سمت جلو خم شده.

این حالت‌ها باعث می‌شوند که کمر خم شده و فضاهای بین مهره‌ها باز شوند. این کار به تکنسین کمک می‌کند که سوزن را به راحتی وارد کند. سپس پشت بیمار با مواد ضدعفونی‌کننده مثل صابون یا ید تمیز می‌شود و با یک پارچه استریل محافظت می‌شود.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

  • در هنگام انجام آزمایش مایع نخاعی

برای اینکه قسمت پایین کمر احساس درد نکند، یک داروی بی حس کننده به آن تزریق می شود. سپس یک سوزن ریز و خالی از بین دو مهره ی کمری (ناحیه ی کمر) عبور می کند و از غشای نخاعی (dura) رد شده و به کانال نخاع می رسد. ممکن است در این مرحله از عمل، فشاری در پشت احساس شود. وقتی که سوزن به جای مناسب برسد، تکنسین ممکن است از شما بخواهد که کمی حالت خود را تغییر دهید. در این صورت، اول فشار مایع مغزی نخاعی سنجیده می شود و کمی از آن بیرون آورده می شود و دوباره فشار آن اندازه گیری می شود. در آخر، سوزن بیرون کشیده می شود و محل سوراخ را با یک بانداژ می پوشانند. این روش معمولاً ۴۵ دقیقه زمان می برد. ممکن است پس از اتمام عمل، ارائه دهنده ی مراقبت های بهداشتی شما به شما بگوید که برای مدتی دراز بکشید.

  • پس از انجام آزمایش مایع نخاعی

پس از آزمایش مایع نخاعی، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • زمانی برای استراحت در نظر بگیرید.
  • در روزی که آزمایش مایع نخاعی دارید، از فعالیت های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما کار بدنی نمی خواهد، می توانید به محل کار خود برگردید.
  • اگر احساس درد می کنید، از پزشک خود برای تجویز مسکن بپرسید. یک داروی بی نسخه که استامینوفن دارد می تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش مایع نخاعی نوزاد

برای بررسی مایع نخاع در نوزادان و کودکان، همان روشی که برای بزرگسالان توضیح داده شد، اجرا می‌شود. تنها تفاوت این است که قبل از شروع آزمایش، یک نفر باید کودک را در یک وضعیت ثابت در طول فرآیند نگه دارد. همچنین گاهی اوقات، ممکن است از سونوگرافی برای راهنمایی در زمان آزمایش مایع نخاع در نوزادان و کودکان استفاده شود. سونوگرافی می‌تواند جلوی ورود زیاد سوزن را بگیرد.

تفسیر آزمایش مایع مغزی نخاعی

خوب، من می‌خواهم متن شما را با عبارات دیگری ارائه دهم. برای تحلیل آزمایش ال پی، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و مایع نخاعی از لحاظ رنگ، باکتری، سلول‌های سرطانی، خون، قند، پروتئین و برخی آزمایش‌های سرولوژیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم جواب دقیق‌تری به این سوال بدهیم که «مایع مغزی نخاعی چطور تجزیه می‌شود؟» باید این موارد را بررسی کنیم:

  1. آزمایشات مستقیم: که شامل مشاهده ماکروسکوپی (مشاهده مایع نخاعی از نظر رنگ، شفافیت و چسبندگی) و میکروسکوپی (شمارش گلبول‌های سفید و قرمز) می‌شود.
  2. کشت و حساسیت: در این روش برخی از روش‌های رنگ‌آمیزی مثل رنگ‌آمیزی گرم برای یافتن اطلاعات بالینی اولیه در مورد عامل عفونی پس از کشت، انجام می‌شود.
  3. تست‌های بیوشیمیایی: در این مرحله، پروتئین، قند، کلرید، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، اسید لاکتیک (لاکتات)، گلوتامین، گلایسین، پروتئین واکنشی (CRP) و شاخص‌های توموری مانند گنادوتروپین جفتی انسان (β-HCG)، آنتی‌ژن کارسینوامبریونیک (CEA) یا آلفا فیتو پروتئین (α-fp) مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که افزایش در سطوح هر کدام می‌تواند نشانه‌ی انتشار تومور باشد.
  4. سرولوژی و سیتولوژی: یکی از مواردی که از آزمایش مایع نخاعی استفاده می‌شود، اندازه‌گیری سیفلیس پنهان است. از جمله آزمایش‌های سرولوژیکی در این زمینه شامل آزمایش واسرمن، تست بیماری‌های آمیزشی (VDRL) و تست آنتی‌بادی ترپونمی فلورسنت (FTA) است.
  5. آزمایش‌های مولکولی: با برخی روش‌های تکثیر ژنوم مثل واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) ، می‌توان اطلاعات مفیدی در زمینه‌ی تشخیص عفونت‌های سیستم عصبی کسب کرد.
  6. فشار: مقدار فشار ثبت شده به‌عنوان یکی از مواردی است که می‌تواند به تشخیص صحیح کمک کند.

در جدول زیر حدود نرمال موارد درج شده در آزمایش مایع نخاعی ذکر شده است:

واحدمقادیر نرمالتوضیحاتشاخص
Mm H-Oمنفی سرولوژی سفلیس
فاقد سلول‌های بدخیمسیتولوژی
۹۰-۱۸۰فشار
شفاف و بی‌رنگرنگ
نداردخون
سلول‌ها
واحدفاقد گلبول قرمزتوضیحاتگلبول قرمز
cells/μL۳۰-۰نوزادان 
۲۰-۰۱ تا ۵ سال 
۱۰-۰۶ تا ۱۸ سالگلبول سفید
۵-۰بزرگسالان 
شمارش افتراقی
واحدمقادیر نرمالشاخص
%۶-۰نوتروفیل
۸۰-۶۰لنفوسیت
۴۵-۱۵مونوسیت یا ماکروفاژ
کشت و حساسیت آنتی‌بیوتیکی عدم وجود هر‌گونه ارگانیسم                                                              میزان مجاز ارگانیسم‌ها بیوشیمی
واحدمقادیر نرمالتوضیحاتشاخص
mg/dl۸۰-۴۰ گلوکز
mg/dl۷۵۰-۷۰۰ کلرید
U/mLتا ۲ لاکتات‌دهیدروژناز (LDH)
mg/dl۴۵-۱۵بزرگسالان 
mg/dlتا ۷۰سالمندانسالمندان
mg/dlتا ۷۰کودکان 
الکتروفورز پروتئین
واحدمقادیر نرمالتوضیحاتشاخص
%۱۲-۳ گاما-گلوبولین
 وجود نداردباندهای الیگوکلونال
%۸-۲آلفا- یک گلوبولین
%۱۲-۲ آلفا-دو گلوبولین
%۸-۱پره آلبومین
%۱۸-۸بتا-گلوبولین
%۸۰-۵۰آلبومین
لاکتات/گلوتامین/گلایسین
واحدمقادیر نرمالتوضیحاتشاخص
mg/dl۴۰-۱۰۰ تا ۱۰ روز 
mg/dl۳۶۰-۱۰دو روز اول تولدلاکتات
mg/dl۲۵-۱۰کودکان و بزرگسالان 
mg/dl۱۴-۶.۵نوزادان 
mg/dl۸.۵-۵کودکان و اطفالگلوتامین
mg/dl۱۵-۶بزرگسالان 
μmol/L۱۰-۳ گلایسین
µmol/L۳۷۵-۱۲۰در پلاسما 

  • روزی که آزمایش مایع نخاعی صورت می‌گیرد، از فعالیت‌های سخت خودداری کنید. اگر شغل شما فعالیت بدنی نمی‌خواهد، می‌توانید به کار خود ادامه دهید.
  • اگر دردی دارید، از پزشک خود بپرسید که داروی مسکن برای شما بنویسد. یک داروی تسکین‌دهنده‌ی آزاد حاوی استامینوفن می‌تواند سردرد یا کمردرد شما را کم کند. اگر سردرد شما زیاد شد، با پزشک خود صحبت کنید.

سوالات رایج در آزمایش مایع نخاعی

  • آیا آزمایش مایع نخاعی  باعث تاخیر در سیکل پریودی بانوان می­شود ؟ طبق گزارش‌های موجود، آزمایش مایع نخاعی هیچ تأثیری روی چرخه‌ی ماهانه ندارد،.
  • آزمایش مایع نخاعی چقدر هزینه بر است؟  برای برآورد هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی، باید به آزمایشگاهی که انتخاب کرده‌اید مراجعه کنید و میزان پوشش بیمه‌ای را بررسی کنید. چون هزینه‌ی آزمایش مایع نخاعی هر سال ممکن است تغییر کند.
  • آیا آزمایش مایع نخاعی باعث تحریک ام اس می­شود ؟ هیچ منبع علمی این ادعا را نکرده است.
برچسب : ,
نوشته شده در پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 توسط خاور نیوز | لينك ثابت
آهنگ جدید سامان جلیلی به نام «جاده»
درباره :

متن آهنگ سامان جلیلی جاده

ﻗﻠﺒﺎ ﺗﻮرو ﻣﻴﺨﻮام
ﺗﻮﻳﻰ دﻧﻴﺎم ﻣﺜﻪ ﻗﺒﻠﺎ
ﻗﺒﻠﺎ ﺗﻮ ﻫﻢ ﻣﻴﮕﻔﺘﻰ
ﺑﺎ ﻣﻨﻪ ﻗﻠﺒﺖ اﻟﺎﻧﺎ اﺻﻠﺎ

ﻣﻦ دﻟﻢ ﻣﻴﺨﻮاد ﺑﺰﻧﻴﻢ ﺑﻪ ﺟﺎده
ﺑﺮﻳﻢ ﻟﺐ درﻳﺎ ﺑﺎ ﭘﺎی ﭘﻴﺎده
دﻟﻢ ﻣﻴﺨﻮاد ﺑﺎرون ﺑﺸﻮره ﻏﻤﺎﻣﻮن
ﺧﻴﺮه ﺷﻰ ﺑﻪ ﭼﺸﻤﺎم ﺑﺪون اراده

اﺻﻠﺎ ﻧﻤﻴﻔﻬﻤﻢ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻰ ﻣﺎ دور ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻗﻄﻌﺎ ﺑﺎرون ﻣﻴﺎد ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻪ ﺟﺎ ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻣﺜﻠﺎ ﻋﺸﻖ ﻣﻨﻰ دﻳﻮوﻧﻪ
ﻫﺎ ﭘﺲ ﻛﻮﺷﻰ ﻣﻴﻤﻴﺮم
ﻣﻴﻤﻴﺮم

اﺻﻠﺎ ﻧﻤﻴﻔﻬﻤﻢ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻰ ﻣﺎ دور ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻗﻄﻌﺎ ﺑﺎرون ﻣﻴﺎد ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻪ ﺟﺎ ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻣﺜﻠﺎ ﻋﺸﻖ ﻣﻨﻰ دﻳﻮوﻧﻪ
ﻫﺎ ﭘﺲ ﻛﻮﺷﻰ ﻣﻴﻤﻴﺮم
ﻣﻴﻤﻴﺮم

ﻗﻠﺒﺎً ﺗﻮرو ﻣﻴﺨﻮام
ﺗﻮﻳﻰ دﻧﻴﺎم ﻣﺚ ﻗﺒﻠﺎً
ﻗﺒﻠﺎ ﺗﻮ ﻫﻢ ﻣﻴﮕﻔﺘﻰ
ﺑﺎ ﻣﻨﻪ ﻗﻠﺒﺖ اﻟﺎﻧﺎ اﺻﻠﺎ

ﻣﻦ ﺗﻮرو از دﺳﺖ ﻧﻤﻴﺪم اﻳﻦ ﺳﺎدس
ﻧﻤﻴﺸﻪ ﺑﺮی ﭘﺲ ﺑﻬﻮﻧﻪ ﻧﻴﺎری
دﻟﻰ ﻛﻪ ﺷﻜﺴﺘﻪ س آدﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﺴﺘﺲ
ﻋﺎﺷﻖ ﻳﻜﻰ ﻫﺴﺖ ﺗﻨﻬﺎش ﻧﺬاری

اﺻﻠﺎ ﻧﻤﻴﻔﻬﻤﻢ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻰ ﻣﺎ دور ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻗﻄﻌﺎ ﺑﺎرون ﻣﻴﺎد ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻪ ﺟﺎ ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻣﺜﻠﺎ ﻋﺸﻖ ﻣﻨﻰ دﻳﻮوﻧﻪ
ﻫﺎ ﭘﺲ ﻛﻮﺷﻰ ﻣﻴﻤﻴﺮم
ﻣﻴﻤﻴﺮم

اﺻﻠﺎ ﻧﻤﻴﻔﻬﻤﻢ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻰ ﻣﺎ دور ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻗﻄﻌﺎ ﺑﺎرون ﻣﻴﺎد ﺑﺎﻳﺪ ﻳﻪ ﺟﺎ ﺑﺎﺷﻴﻢ
ﻣﺜﻠﺎ ﻋﺸﻖ ﻣﻨﻰ دﻳﻮوﻧﻪ
ﻫﺎ ﭘﺲ ﻛﻮﺷﻰ ﻣﻴﻤﻴﺮم
ﻣﻴﻤﻴﺮم

 آهنگ جدید سامان جلیلی به نام «جاده»

برچسب : ,
نوشته شده در دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 توسط خاور نیوز | لينك ثابت
عناوين آخرين مطالب ارسالي
» تکنیک های بازنویسی محتوا
» وسواس چیست؟ انواع وسواس‌های فکری و عملی و درمان آن‌ها
» آزمایش مایع نخاعی ; عوارض آزمایش LP و یا پیونکسیون کمری
» آهنگ جدید سامان جلیلی به نام «جاده»
» آهنگ جدید سینا حجازی به نام «برمودا»
» برای تقویت اسپرم چه بخوریم؟
» رنگ کردن و استفاده از مو
» آهنگ جدید مجید رضوی به نام «این همه دوست دارم یادت میشه نره»
» خرید ملک در قبرس شمالی (بهترین قیمت ملک در قبرس)
» دما باید به دقت کنترل شود
» امنیت فیزیکی چیست؟ معرفی تهدیدات و ریسک های Physical Security
» انواع دستگاه فتوکپی
» تاثیر روانشناسی آموزشی در بهبود آموزش و پرورش
» آهنگ جدید معین زد به نام «من خوابم نمیبره دیگه خوابم نمیبره
» A - Z از فالوور اینستاگرام فالونیک
» آنچه باید از معلمان خود درباره باغ پرندگان اصفهان پرسیده داشته باشید
» دبی مال بد است. اما بهتر است به احتمال زیاد درباره آن اضافی بدانید.
» معایب و مزایای استفاده از مایکروفر
» دیگر هرگز روستای فیلبند خود را از دست ندهید
» A - Z راهنما خرید فالوور اینستاگرام ارزان

صفحات ديگر
صفحه قبل 1 صفحه بعد


درباره وبلاگ




آرشيو مطالب

1403
1402

نظر سنجی



آمار و امكانات

تعداد آنلاین : 0
بازدید امروز : 120
بازدید دیروز : 619
بازدید هفته : 3899
ماه گذشته : 12089
سال گذشته : 72976
بازدید کل : 213567
تعداد پست ها : 51
تعداد نظرات : 1
پیج رنک : PageRank 0 out of 10

0


پشتیبانی

RSS

POWERED BY
blogtez.com